Dagens gang i børnehaven

Vi starter dagen med morgenmad, som vi tilbereder i fællesskab. Der bliver serveret morgenmad frem til kl. 8. Det er vigtigt for børnene, at morgenstunden forløber i fred og ro, og i en hyggelig atmosfære. Derfor beder vi om forståelse for, at forældrene ikke må forvente længere voksensamtaler på dette tidspunkt.

Morgenstunden tilstræbes at ligne en hjemlig stund med rolige sysler. Ved 8 tiden går vi som regel ud i garderoben og hjælper hinanden, med at tage overtøj på, og gøre klar til dagens aktiviteter. Børn der møder kl. 8.45 møder påklædte hjemmefra, klar til at være udendørs.

Når man som forældre afleverer sit barn, bedes det foregå klart og tydeligt. Vi siger “godmorgen” til hinanden, evt. beskeder gives, og så vinker vi farvel til mor eller far. Denne stund skal ikke trækkes for langt ud, så bliver barnet forvirret, og kan ikke finde ud af, om det skal afleveres, eller om mor eller fra er på besøg i børnehaven. Har man noget, der skal drøftes yderligere, finder vi tid til dette. Kl. 9.00 har alle børn vinket farvel til deres forældre, og vi samler os til en ny dag sammen i børnehaven.

SANGLEG

Hver dag indledes med fælles sangleg. Vi synger nye og gamle sanglege, rim og remser, hopper, danser, tramper og klapper og leger fingerlege. Sanglegen relaterer sig til årstiden og hvad der ellers foregår i børnegruppen. På denne måde får vi rigtigt hilst på hinanden, og er en god samlet flok klar til en ny dag.

Vi starter altid vores sangleg med vores navnesang:

“Godmorgen alle sammen, så er vi her igen. Hvor mange er vi nu, jeg syntes der mangler nogen. Der er: – her siger børnene så deres navne på skift adskilt af to klap i hænderne”. Vi slutter så af med at spørger børnene hvem vi mangler og derefter sender vi de børn der mangler, en tanke.

Vi afslutter altid vore sangleg med at holde hinanden i hånde og synge Skytsengel min:

“Skytsengel min, pas godt på mig, dag og nat, tidligt og sent. Altid skal du passe godt på mig – så bliver jeg glad, skytsengel min. Godmorgen”.

De mellemliggende sange kan ses under punktet Årstidsfester da sangene er årstidsbestemte.

DEN FRIE LEG

Den frie leg har første prioritet hos os. Vi anser det, for vores vigtigste opgave som pædagoger at kunne inspirere børnene til fri leg, med egne frie forestillinger og fantasi. Måden vi gør det på, er bl.a. at forsøge at leve op til vores rolle, som værende efterligningsværdige voksne. Dette betyder selv at arbejde med voksne meningsfulde sysler. Børnene er tæt på os hele tiden, enten i egen leg, eller ved at hjælpe med at bage, ordne have, passe høns eller lignende.

Børnehavens legetøj er så vidt muligt fremstillet af naturmaterialer og er ikke alt for færdig-forarbejdede. Det giver ligeledes næring til barnets egen fri forestilling og stimulerer deres fantasi og egen aktivitet. Når vi er i skoven, er der uanede muligheder for fri og naturlig beskæftigelse. Vi bygger huler, snitter med dolke, saver brænde, klatrer i træer, eller sidder og nyder freden.

De sanseoplevelser børnene får, ved at færdes i skoven i al slags vejr, giver kraft og næring til en sund og harmonisk udvikling. Livet i skoven er på alle måder en fantastisk verden for børnene. “Legerummet” er stort og der er højt til “loftet”. Derfor er der ikke så mange konflikter imellem børnene, ofte kan de selv klare disse.

”Som enhver ved, vil barnet holde op med af lege med selv det mest overdådige legetøj, for at spørge: ”Hvad laver du?” og promte følge det op med: ”Det vil jeg også! ” Mens dette ind i mellem er udtryk for er behov for samhørighed, afslører det også barnets trang til ”at være med til ting”. Altså vil han lære at klippe med saksen, rulle dej ud, støvsuge gulve, skylle salat, tænde tændstikker – kort og godt, at indgå aktivt i livet omkring sig. “

         – Phyllis Hostler “The Child’s World”.

FROKOST

Frokosten indtages enten ude i skoven, i vores dejlige have eller inde i huset. Inden vi spiser synger eller siger vi vores madvers:

“Jorden har os brødet givet. Solen har det skænket livet. Kære Sol (vi former en sol over vores hoved). Kære Jord (vi former en jord foran os selv). Takken i vort hjerte bor (vi lægger armene over kryds på vores bryst), værsgo (vi fører armene frem foran os med håndflader opad)”.

EFTERMIDDAG

Eftermiddagen tilstræber vi, skal foregå stille og roligt med små syslerier. Nogle af børnene sover til middag. Nogle leger, hører eventyr/historier, syr perlekæder, fodrer høns, nusser kattene eller kaninen, tegner, maler, der er mange muligheder.